Vakartikelen en persberichten voor journalisten en redacteuren

HEIDENHAIN ontwikkelt, produceert en verkoopt componenten voor de kernsectoren gereedschapsmachines, elektronica-industrie en automatisering. Daarnaast leveren wij ook voor andere productgebieden en sectoren uitgebreide informatie aan de pers.

Neem direct contact met ons op voor individuele vragen of neem contact op met onze persdistributeur: info@heidenhain.nl

De modulaire hoekmeter ERP 1000 van HEIDENHAIN

De modulaire hoekmeters van de serie ERP 1000 heeft HEIDENHAIN ontwikkeld voor toepassingen waarbij het aankomt op een bijzonder constante snelheidsregeling of een hoge positiestabiliteit bij stilstand. De uitstekende eigenschappen voor deze veeleisende toepassingsgebieden maken hun speciale opbouw mogelijk met talrijke gradenboogvarianten en de HEIDENHAIN Signal-Processing-ASIC HSP 1.0.

De nieuwe hoekmeters met optische aftasting van de serie ERP 1000 van HEIDENHAIN stellen de mogelijkheden voor hoekmeting in high-end toepassingen opnieuw vast. Dit geldt in het bijzonder voor de flexibele integratie van de meetsystemen in het gehele systeem van de machinefabrikant en voor de nauwkeurigheid en robuustheid van de meetwaardebepaling. Doorslaggevend hiervoor is de combinatie van de modulaire opbouw en de eerste toepassing van de HEIDENHAIN Signal-Processing-ASIC HSP 1.0 in een hoekmeter.

Veel varianten zorgen voor flexibiliteit
De grote flexibiliteit van de ERP 1000 bij de aanpassing aan de klantspecifieke applicatie bereikt HEIDENHAIN met een grote verscheidenheid aan varianten bij de aangeboden gradenbogen. Ze zijn als volledige-cirkel- en segmentuitvoeringen met diameters 57 mm, 75 mm, 109 mm en 151 mm beschikbaar. Daardoor passen ze zich perfect aan vrijwel elke situatie aan. Ook de compacte afmetingen en het zeer geringe gewicht van de tastkoppen en gradenbogen dragen bij aan de flexibiliteit. De tastkop is slechts 26 mm lang, 12,7 mm hoog en 6,8 mm diep en weegt slechts 5 g. De gradenbogen zijn, afhankelijk van de uitvoering, maximaal 10,2 mm hoog en de lichtste volledige-cirkel-gradenboog weegt slechts 57 g. Afmetingen en gewichten stellen dus nauwelijks grenzen aan de mogelijke toepassingen. De modulaire hoekmeters ERP 1000 kunnen ruimtebesparend worden ingebouwd en hebben voor gebruik in zeer dynamische toepassingen zeer geringe massa's resp. massatraagheidsmomenten.

Optische aftasting voor uitstekende nauwkeurigheid
Als maatdrager wordt bij de hoekmeters van de serie ERP 1000 een OPTODUR-verdeling op glas gebruikt. Afhankelijk van de diameter hebben de verschillende gradenbogen 23.000, 30.000, 50.000 of 63.000 signaalperioden. In combinatie met de HEIDENHAIN Signal-Processing-ASIC HSP 1.0, die in de ERP 1000 voor het eerst wordt toegepast in een hoekmeter, bereiken de modulaire hoekmeters nauwkeurigheidsklassen tot ±0,9 hoekseconden bij een uitstekende signaalkwaliteit. Uw interpolatieafwijking bereikt max. ±0,02 hoekseconden en de positieruis RMS tot 0,002 hoekseconden. En dat alles ook bij zeer dynamische toepassingen met zeer hoge toerentallen tot 2600 min-1. Tegelijkertijd garandeert de storingsongevoeligheid van de aftasting een hoge storingsbestendigheid tijdens het gebruik.

Royale toleranties voor montage en gebruik
Als niet-gekoppelde systemen bieden alle uitvoeringen van de modulaire hoekmeters ERP 1000 royale opbouw- en bedrijfstoleranties en een eenvoudige montage. Zo bereikt een ERP 1000 al zeer goede meetnauwkeurigheden wanneer het montageoppervlak niet helemaal perfect is voorbewerkt voor het aanbouwen van de gradenboog. Hoe beter de voorwaarden voor de montage, hoe hoger de bereikbare nauwkeurigheden in de toepassing.

Voor de elektrische aansluiting van de tastkop op de machinebesturing is er een ruime keuze uit kabel- en stekkeruitvoeringen. Bovendien zijn alle tastkoppen met verschillende kabeluitgangen beschikbaar om ook in situaties met beperkte installatieruimte een optimale oplossing te kunnen bieden. De elektronische afstelling van de incrementele signalen en het referentiesignaal gebeurt heel eenvoudig automatisch en zeer comfortabel met behulp van de ATS-software en het HEIDENHAIN-controleapparaat PWM 21. Dat vergemakkelijkt de montage en vereenvoudigt de afstemming.

Contactpersoon – Pers

Marketing communicatie