HEIDENHAIN ECA 4000 in Functional Safety-uitvoering

Bij het gebruik van koppelmotoren in gereedschapsmachines is de indeling van de meetsystemen voor veiligheidsgerichte toepassingen conform SIL 2 (volgens EN 61 508) of Performance Level "d" (volgens EN ISO 13849) vaak vereist. Want hier worden de rotatieassen gewoonlijk met slechts één meetsysteem gebruikt. Daarvoor kunnen de Functional Safety-uitvoeringen van de modulaire hoekmeters ECA 4000 met bidirectionele EnDat 2.2-interface in combinatie met een veilige besturing als systemen met één encoder worden gebruikt.

Behalve de data-interface is echter ook de mechanische koppeling van de meetsystemen veiligheidsrelevant. Het aantonen van een veilige mechanische verbinding kan voor de machinefabrikant zeer kostbaar zijn. Met de Functional Safety-uitvoering van de absolute modulaire hoekmeter ECA 4000 vergemakkelijkt HEIDENHAIN dit bewijs aanzienlijk. De mechanische foutuitsluiting van de ECA 4000 voor veiligheidsgerichte toepassingen is bevestigd in het kader van een typekeuring voor een breed toepassingsgebied en is daardoor onder alle gespecificeerde bedrijfsomstandigheden gewaarborgd. Zo zijn bijvoorbeeld materiaal- en oppervlakte-eigenschappen van as en flensonderdelen, schroeflengtes, schroefborgingen, aanhaalmomenten enz. gedefinieerd.

De modulaire hoekmeter ECA 4000 is verkrijgbaar met een groot aantal diameters en in twee trommelvormen. De trommelvorm ECA 4400 wordt via een perspassing op de as van de klant gecentreerd en bevestigd. Als voor het veiligheidsconcept geen mechanische foutuitsluiting nodig is, kan van de perspassing worden afgezien. In dit geval kan ook de uiterst nauwkeurige trommelvorm ECA 4402 met driepuntscentrering worden gebruikt. Een aanbouwwizard in combinatie met het controleapparaat PWM 20 maakt een eenvoudige en veilige inbedrijfstelling mogelijk, bijvoorbeeld door de correcte diametercombinatie van tastkop en verdelingstrommel te controleren. Via de externe interfacebox EIB 2391S kunnen de ECA 4000-apparaten ook voor op veiligheid gerichte toepassingen met DRIVE-CLiQ*-interface worden gebruikt.

* DRlVE-CLiQ is een beschermde merknaam van Siemens AG.