HEIDENHAIN op de interlift 2019: meetsystemen voor de lift van de toekomst

De kabellifttechniek van de nabije toekomst kent geen microschakelaars meer voor de remontgrendelingsbewaking. Want de nieuwe roterende encoder KCI 419 Dplus van NIEUWE HEIDENHAIN voor liften levert niet alleen positiewaarden als motorfeedback voor de liftregeling, maar ook aanvullende informatie voor de rembewaking. In de toekomst zullen liften zelfs zonder kabel werken. Hiervoor toont HEIDENHAIN op de interlift 2019 ook al een oplossing voor meetsystemen: de absolute lineaire encoder LINA 200.

Roterende encoder KCI 419 Dplus voor liften: positiewaarden, remluchtbewaking en temperatuurmonitoring intelligent geïntegreerd

Op de interlift 2019 stelt HEIDENHAIN de Roterende encoder voor lifttoepassingen van de toekomst voor. De nieuwe KCI 419 Dplus biedt een aanzienlijk grotere beschikbaarheid en veiligheid, omdat hij naast de motorfeedback ook de veiligheidsrem en de temperatuur bewaakt. Hij biedt ook een uitgebreide online zelfdiagnose. Inspanningen voor de voorheen noodzakelijke microschakelaars zoals montage, bekabeling, afstelling en onderhoud vervallen.

De inductieve lift-encoder KCI 419 Dplus kan niet alleen positiewaarden in roterende richting overdragen. Hij levert ook waarden over de afstand in axiale richting. Doordat de ankerschijf van de rem mechanisch met de KCI 419 Dplus gekoppeld wordt, kan de lift-encoder de remslag detecteren. Op basis van deze gegevens kan de volgelektronica de remstatus – gelicht of gesloten – en de slijtage van de rem afleiden. Door zijn directe nabijheid van de motor en de remmen levert de lift-encoder KCI 419 Dplus ook relevante gegevens voor de temperatuurbewaking – weer zonder extra sensoren. Met deze gegevens kunnen ook storingen worden geconstateerd. De bekabeling van het gehele systeem is aanzienlijk eenvoudiger, omdat alle parameters via een kabel met de puur seriële interface EnDat 2.2 worden overgedragen. Andere voordelen zijn de betere mogelijkheden voor Remote Monitoring en Predictive Maintenance. Naast deze volledig nieuwe mogelijkheden biedt de KCI 419 Dplus alle sterke punten van klassieke HEIDENHAIN-encoders. De inductieve aftasting is robuust beschermd tegen vervuiling en trillingen en staat bekend om een hoge bedrijfszekerheid.

Absoluut lengtemeetsysteem LINA 200: HEIDENHAIN-meettechniek voor de kabelloze lift van de toekomst

Een liftcabine die niet via kabels wordt voortbewogen en die zich zowel verticaal als horizontaal kan verplaatsen – HEIDENHAIN levert de meettechniek voor deze visie. Het absolute inductieve lengtemeetsysteem LINA 200 bestaat uit twee sporen met verschillende signaalperioden die tot een absolute positiewaarde worden verrekend. Een bijzonder kenmerk van de liniaal is dat de beide sporen zich niet in één vlak bevinden, maar tegenover elkaar liggen.

Het daarvoor gerealiseerde u-vormige liniaalontwerp maakt niet alleen het aftasten van de maatdrager aan beide kanten mogelijk. De dubbelwandige uitvoering beschermt ook de verdeling en de aftasting tegen mechanische en elektromagnetische invloeden. Bovendien realiseert dit type constructie een laag gewicht bij maximale stijfheid. De u-vormige opbouw heeft dus zeer grote voordelen met betrekking tot de mechanische robuustheid van de liniaal en de robuustheid van de meetsysteemsignalen. De maatstaf van de LINA 200 met een totale lengte van 2400 mm is aan de cabine bevestigd. Hij bestaat uit vier secties met een meetlengte van ca. 600 mm. De deelstukken worden afgetast door tastkoppen die in de schacht in een cascadeschakeling zijn geplaatst. Dat maakt positiedetectie over de gehele bewegingsafstand mogelijk.

Ondanks de royale geleidingstoleranties van ±5 mm en ±4 mm bereikt de LINA 200 een meetstap van ca. 2 µm. Daarmee levert hij niet alleen betrouwbaar uiterst nauwkeurige positiesignalen voor de aandrijfregeling van de kabelloze lift. Hij biedt ook voldoende toleranties voor een praktijkgericht montageconcept in de liftschacht en om bewegingen van het gebouw te compenseren.

LINA 200: veilige gegevensoverdracht met EnDat voor een hoge dynamiek en een hoog ritcomfort

Wat dynamiek en rijcomfort betreft, bereikt de speciaal voor de kabelloze lift ontwikkelde LINA 200 eveneens topwaarden. Bij de eerste tests waren ritsnelheden van 6 m/s probleemloos mogelijk, in het laboratorium leverde de LINA 200 betrouwbare positiewaarden tot ritsnelheden van 18 m/s. Bij een langzame rit en bij accelereren na en het afremmen voor een stop zorgt de hoge resolutie van de positiewaarden van 18 bits bij een meetlengte van ca. 600 mm voor een zeer aangename, zachte beweging. De signalen van de tastkoppen zijn bovendien zo stabiel en zo reproduceerbaar dat de in het EnDat-protocol gedefinieerde diagnosewaarden voor de signaalkwaliteit conclusies over de mechanische toleranties van de geleiderails toestaan.

Daarmee dient de lineaire encoder LINA 200 niet alleen voor aandrijvingsbesturing, maar levert hij ook gegevens voor een permanente diagnose resp. toestandsbewaking van het mechanische gedeelte. Zo kunnen loopafwijkingen tijdens de rit worden herkend. De uiterst nauwkeurige positiewaarden verstuurt de EnDat 2.2-interface puur digitaal naar de volgelektronica. In deze applicatie biedt EnDat 2.2 echter nog een ander belangrijk en veiligheidsrelevant voordeel: in de omgeving van lineaire motoren ontstaan meestal sterke elektromagnetische stoorvelden. De EnDat 2.2-interface heeft een hoge elektromagnetische compatibiliteit en garandeert – in tegenstelling tot gebruikelijke gegevensoverdracht met analoge signalen – een veilige gegevensoverdracht ook in deze omgeving.