Vakartikelen en persberichten voor journalisten en redacteuren

HEIDENHAIN ontwikkelt, produceert en verkoopt componenten voor de kernsectoren gereedschapsmachines, elektronica-industrie en automatisering. Daarnaast leveren wij ook voor andere productgebieden en sectoren uitgebreide informatie aan de pers.

Neem direct contact met ons op voor individuele vragen of neem contact op met onze persdistributeur: info@heidenhain.nl

Roterende encoders met DRIVE-CLiQ-interface van HEIDENHAIN: veilig en direct met Siemens-besturingen communiceren

Voor positiemeting in machines en installaties met Siemens-besturingen biedt HEIDENHAIN absolute roterende encoders met DRIVE-CLiQ*-interface aan. Ze leveren positie- en bedrijfsgegevens betrouwbaar en direct aan de besturingen. Omdat elke toepassing naast de data-interface andere specifieke eisen aan bijvoorbeeld het mechanische gedeelte of aan de nauwkeurigheid van de roterende encoder heeft, zijn talrijke varianten voor een optimale connectiviteit beschikbaar.

Eén interface, ontelbare mogelijkheden – dat is de korte beschrijving voor het programma van de absolute roterende encoders van HEIDENHAIN met Siemens DRIVE-CLiQ-interface. Uit dit programma kan de machine- en installatiefabrikant heel eenvoudig de optimale oplossing kiezen voor zijn regelvereisten. Daartoe behoort vooral de keuze tussen roterende encoders met optische of met inductieve aftasting.

Optische en inductieve roterende encoders zijn in veel gevallen geschikt voor montage. Terwijl de optische roterende encoders grotere nauwkeurigheden mogelijk maken, overtuigen inductieve roterende encoders met een grote robuustheid en met ongevoeligheid voor vuil en met compactere afmetingen. Daarom kan de machine- en installatiebouwer deze op dezelfde motor gebruiken en zo bijvoorbeeld de systeemnauwkeurigheid of de lengte ervan optimaliseren.

Verder kunnen er naast singleturn roterende encoders ook multiturn roterende encoders voor het tellen van de volledige omwentelingen worden gekozen. Als varianten met en zonder eigen lagering alsmede met verschillende asuitvoeringen en -diameters ronden zij het aanbod aan roterende encoders van HEIDENHAIN met DRIVE-CLiQ-interface af. Veel roterende encoders met DRIVE-CLiQ-interface beschikken bovendien nog over speciale eigenschappen:

• Op de optisch getaste roterende encoders ECN 1324S en EQN 1336S met eigen lagering en de inductieve roterende encoders ECI 1319S, EQN 1331S en ECI 4090S zonder eigen lagering kunnen voor het meten van de temperatuur zowel de halfgeleidersensor KTY 84-130 als PT 1000-sensoren worden aangesloten.
  • De robuuste inductieve roterende encoders ECI 1319S en EQI 1331S zonder eigen lagering zijn bijzonder geschikt voor toepassingen met een hoge mechanische belasting van de rotor tot 600 m/s² en van de stator tot 400 m/s².
  • Naast de optische roterende encoders ROC 424S en ROQ 436S met eigen lagering en massieve as zijn ook de optische roterende encoders ECN 424S en EQN 436S met eigen lagering en holle as beschikbaar.

Alle roterende encoders met DRIVE-CLiQ-interface zijn gecertificeerd voor veiligheidsgerichte toepassingen conform SIL 2 (volgens en 61508) of categorie 3, Performance Level "d" (volgens en EN ISO 13849). Bij de varianten met massieve en met holle as is een foutuitsluiting voor mechanische koppeling beschikbaar.

Bovendien biedt HEIDENHAIN diverse aansluitkabels en een diagnosetool voor de meetsystemen met DRIVE-CLiQ-interface aan: het afstel- en controlepakket, bestaande uit PWM 21 en ATS-software. Daarmee is zowel tijdens het bedrijf van de machine (online-diagnose bij actief gebruik van de as) als bij de montage of bij een reparatie (offline-diagnose) een uitgebreide controle van de status van de meetsystemen mogelijk. Bovendien maakt dit afstel- en controlepakket bij absolute encoders de elektronische nulpuntverschuiving mogelijk voor het uitlijnen van de singleturn-positie van de roterende encoder ten opzichte van de voorkeurspositie van de motor.

Naast dit brede assortiment absolute roterende encoders zijn ook gesloten lineaire encoders met DRIVE-CLiQ-interface beschikbaar. Bovendien kan via de externe interface-elektronica EIB 2391S elk meetsysteem met EnDat 2.2-interface op volgelektronica voor DRIVE-CLiQ-interfaces worden aangesloten.

*) DRlVE-CLiQ is een geregistreerde merknaam van Siemens AG.

Contactpersoon – Pers

Marketing communicatie